Veiligheid patiënt verbeterd door extra service rond medicatie

Het Martini Ziekenhuis biedt iedere patiënt vóór ontslag uitleg over voorgeschreven medicatie door een apothekersassistent. Het medicatieoverzicht is ook direct online beschikbaar voor de patiënt en is naar huisarts en apotheker gestuurd. Er staat in óf en welke medicatie nieuw, gewijzigd of stopgezet is. Daarnaast krijgt iedere patiënt uitleg over hoe de patiënt de medicatie bij thuiskomst gebruikt. Dit meldt het Martini Ziekenhuis.

Het medicatieoverzicht en het gesprek tussen patiënt en apothekersassistent maken onderdeel uit van de nieuwe uniforme werkwijze op het gebied van medicatieveiligheid. Ton Tiebosch, lid Raad van Bestuur Martini Ziekenhuis: “Het Martini Ziekenhuis kiest voor deze nieuwe manier van werken, omdat veilig gebruik van medicatie van groot belang is. Daarvoor moest geïnvesteerd worden in dit omvangrijke project. Zo zijn er vijf nieuwe apothekersassistenten aangenomen en is het ICT-systeem op deze nieuwe werkwijze aangepast.” De apothekersassistenten bezoeken nu al 80 procent van alle opgenomen patiënten. Uit een onderzoek onder huisartsen blijkt dat zij erg tevreden zijn over de verbeterde informatieoverdracht over medicatie.

Al voordat de patiënt is opgenomen voert een apothekersassistent een opnamegesprek. Daar start een zorgvuldige registratie van de medicatie die de patiënt op dat moment gebruikt. Ook kondigen ze de mogelijkheid van het ontslaggesprek aan. Apothekersassistente Trea Bont: “We bieden een helder medicatieoverzicht dat de patiënt terug kan vinden in ‘Mijn Martini’. We vertellen wat er verandert en geven uitleg over het gebruik van medicijnen. Een patiënt ontvangt ook een kaartje met een telefoonnummer. Als de patiënt later vragen heeft, kunnen we die telefonisch beantwoorden.” Andrea Ellenberger vult haar collega aan: “Desgevraagd bespreken we de medicatie ook met een familielid.”

Door: Redactie Nationale Zorggids