Normal_gesprek

In Groningen wordt onderzocht hoeveel keukentafelgesprekken er in het jaar 2015 zijn gevoerd met cliënten. Volgens FNV Zorg & Welzijn hebben circa 2500 cliënten zo’n gesprek niet gehad en werd hun telefonisch verteld dat de nieuwe algemene voorziening van de gemeente ingekort zou worden. Dat meldt Dagblad van het Noorden.

Dat het aantal zorguren achteruit is gegaan, is niet leuk om te horen; zeker niet als dat per telefoon gebeurt in plaats van onder vier ogen. Volgens FNV-bestuurder Zorg & Welzijn Maureen van der Pligt is deze gang van zaken in strijd met de wet. Een zorgindicatie moet altijd via een zogenaamd keukentafelgesprek plaatsvinden. Aan de hand van dat gesprek stelt de gemeente vervolgens een verslag op.

Wethouder Schroor wordt door FNV Zorg & Welzijn op het matje geroepen om tekst en uitleg te geven over de verhalen van de gedupeerde cliënten. Hij is verantwoordelijk voor de zorg in de gemeente Groningen. Van der Pligt wil dat de cliënten krijgen wat hun beloofd is. Het schrappen van zorguren is al langer een punt van discussie. Groningen heeft zelfs een zorgactiepunt opgericht om een klacht in te dienen tegen die vermindering. Dat heeft bij bijna vijftig cliënten inmiddels al tot een positieve wending geleid.

Door: Redactie Nationale Zorggids